Countries<Spain<Cataluña [Catalonia]<Barcelona< Obras de Antoni Gaudí
The work of Antonio Gaudí is the greatest exponent of modernism in our country. This style, developed in different parts of Europe in the late 19th and early 20th centuries, represented a break with the ways of doing things at the time, influenced by the use of new materials and techniques introduced by industrialisation. The theorists Ruskin and Morris, with their manifesto in favour of a return to traditional ways of working, were the inspirers of this movement which, with the common factor of support for craftsmanship, the integration of all the arts, inspiration in nature and sincerity in the use of materials, produced very different works throughout the continent.
In Gaudí's case, form, function and decoration are inseparable, all three forming part of a single idea. Using materials such as brick, glass, iron and ceramics, he achieved curved, undulating lines, full of plant and animal suggestions, resulting in the desired use. The Barcelona bourgeoisie, with great artistic sensitivity, wanted to express their status through a new architecture and were its main patrons. For this reason, the city of Barcelona was the main setting for their works, making it their hallmark.
In 1984, Parc Güell, Palau Güell and Casa Milà were declared World Heritage Sites, the first modern works representing the artistic avant-garde of the 20th century to achieve this recognition. In 2005 this initial declaration was extended to include the works of the Nativity façade and the crypt of the Temple of the Sagrada Familia, Casa Batlló, Casa Vicens and the crypt of the Güell colony in Santa Coloma de Cervelló, one of his first projects characterised by its neo-Mudejar style.
The declaration of these seven elements highlights the exceptional universal value of the work of the brilliant Catalan architect and his unique imaginative contribution to the architecture of the time.
La obra de Antonio Gaudí es el máximo exponente del modernismo en nuestro país. Este estilo, desarrollado en diferentes puntos de Europa en los últimos años del siglo XIX y principios del XX, supuso una ruptura con las formas de hacer del momento influidas por el uso de nuevos materiales y técnicas que introdujo la industrialización. Los teóricos Ruskin y Morris, con su manifiesto en favor de la vuelta a las formas de trabajo tradicionales, fueron los inspiradores de este movimiento que con el factor común del apoyo a la artesanía, de la integración de todas las artes, de la inspiración en la naturaleza y la sinceridad en el uso de los materiales, produjo obras muy diferentes a lo largo de todo el continente.
En el caso de Gaudí forma, función y decoración son indisociables, formando los tres parte de una única idea. A través de materiales como el ladrillo, el vidrio, el hierro o la cerámica, consigue líneas curvas y ondulantes, llenas de sugestiones vegetales y animales que dan como resultado el uso buscado. La burguesía de Barcelona, con gran sensibilidad artística, quiso expresar su estatus por medio de una nueva arquitectura y fue su principal mecenas. Por ello la ciudad condal resultó el principal escenario de sus obras, convirtiéndolo en su seña de identidad.
En el año 1984 se declararon Patrimonio Mundial el Parque Güell, el Palacio Güell y la Casa Milà, siendo las primeras obras modernas representantes de las vanguardias artísticas del siglo XX en conseguir este reconocimiento. En 2005 esta declaración inicial se amplió, para incluir los trabajos de la fachada de la Natividad y la cripta del Templo de la Sagrada Familia, la casa Batlló, la casa Vicens y la cripta de la colonia Güell en Santa Coloma de Cervelló, uno de sus primeros proyectos que se caracteriza por su estilo neomudéjar.
Con la declaración de estos siete elementos, se pone de relieve el valor universal excepcional de la obra del genial arquitecto catalán y su contribución imaginativa única a la arquitectura del momento.