Countries<Spain<Asturias<Oviedo< Monumentos de Oviedo y del reino de Asturias
In Asturias a complete and homogeneous set of architecture from the 9th and early 10th centuries has been preserved, which was exported and influenced the Spanish Middle Ages as it was the nucleus from which the Christian kingdom spread during the Islamic struggle in the Peninsula. Oviedo was the capital of the Kingdom of Asturias between 791 and 910 and an architecture was created around it that sought to recover the constructive characteristics of the Roman Empire, in an attempt to revive the glorious past. These constructions share almost all the features that characterise contemporary European architecture of the same scale: coexistence of multiple typological proposals, a certain spatial compartmentalisation reflected in the exterior elevation, concealment, a tendency towards interior shadows and decoration of heterogeneous origin based on the repertoire of Late Antiquity. The most notable examples of this way of building, declared World Heritage in 1985, are Santa María del Naranco and San Miguel de Lillo. Both were part of the same architectural complex, in which Santa María, with a single nave and two storeys high, would have been built for civil purposes, as a royal residence or royal hall dedicated to the leisure and hunting of the court, while San Miguel de Lillo, which is only partially preserved, originally had a basilica floor plan with three naves. In addition to these two elements, four other monuments were added in 1997 that help to complete the vision of this historical period and this architectural style: the church of San Julián de Prados, La Foncalada, the Holy Chamber of Oviedo Cathedral and the church of Santa Cristina de Lena. All these pre-Romanesque monuments, whose architectural style is linked to the surrounding landscape, forming an aesthetic unity with it, exerted a decisive influence on the development of medieval architecture in the Peninsula for centuries and have survived over the centuries to the present day, maintaining the original use for which they were conceived.
En Asturias se ha conservado un completo y homogéneo conjunto de arquitectura del siglo IX y primeros años del X que se exportó e influyó en el medievo español al tratarse del núcleo a partir del cual se extendió el reino cristiano durante la pugna islámica de la Península.Oviedo fue la capital del Reino de Asturias entre los años 791 y 910 y en torno a él se creó una arquitectura que buscaba recuperar las características constructivas del Imperio Romano, en un intento de revivir el glorioso pasado. Estas construcciones participan de casi todos los rasgos que caracterizan la arquitectura europea coetánea de su misma escala: coexistencia de múltiples propuestas tipológicas, cierta compartimentación espacial con reflejo en el alzado exterior, aparejos destinados a la ocultación, tendencia a la penumbra interior y decoración de procedencia heterogénea basada en el repertorio de la Antigüedad Tardía.Los más notables ejemplos de dicha manera de construir, declarados Patrimonio Mundial en el año 1985 son Santa María del Naranco y San Miguel de Lillo. Ambas formaban parte del mismo complejo arquitectónico, en el que Santa María, de una sola nave y dos plantas de altura habría sido construida con carácter civil, como residencia real o aula regia dedicada al ocio y a la caza de la corte, mientras que San Miguel de Lillo, que se conserva sólo parcialmente tuvo en origen una planta basilical de tres naves. A estos dos elementos se sumaron en 1997 otros cuatro monumentos que contribuyen a completar la visión de este periodo histórico y de este estilo arquitectónico: la iglesia de San Julián de Prados, La Foncalada, la Cámara Santa de la Catedral de Oviedo y la Iglesia de Santa Cristina de Lena.Todos estos monumentos prerrománicos, en los que su estilo arquitectónico se encuentra ligado al paisaje que lo rodea formando con él una unidad estética, ejercieron durante siglos una influencia decisiva en el desarrollo de la arquitectura medieval de la Península y han perdurado a lo largo de los siglos hasta la actualidad, manteniendo su uso original para el que fueron concebidos.